Activity- / Job-Report
Afternoon for Activities
in Programme ERASMUS+
Thursday, 19.09.2019, 14:00 - 15:40, Room 52
Participants: Ti, Ma, Se, Vi, Ad, Lu, Ak, Ag, Dz, Vo
Organization
Flexible working periods, comittment for
publication, students´ exchange discussed with
parents during parents´ evening 19:00 - 21:00.
Report Duties
Reports for two weeks ago; Vo tells about
Driverless Bus in Bad Birnbach.
Programming of Robot-Vehicle
Starting computers, placing connectors
Under LEGO®-MINDSTORMS EV3® by LabVIEW®
teams are programming the robot vehicle in situation of traffic-light.
For preventing the connector of BrainBrick against damage, they use a
90°-cable permanently.
A robot welcomes the participants: “Hello, Ti!”, “Hello, Vi!”, “Hello, Ad!”, “Hello,
Lu” … “Hello, Mr Vogt!”, “Hello, Ms Dzeik!”
Today they work on following tasks:
- RED traffic-light; Robot-vehicle stops.
- … on YELLOW roaring motor noise.
- … starts on GREEN traffic-light.
- Loop is necessary, otherwise restart
of program after every stop.
As kind of differenciation students try to integrate sound-files into programs.
They detect, that the school´s PCs are not prepared for this job. Se finds out,
how to import spoken words by means of Mr Vogt´s Laptop. But he is not
really happy, because he wanted to implement music from the INTERNET.
For the game-robot COZMO® by ANKI student Ag performs a short lecture with
demonstration. He taught COZMO® to tell math rules. More Info here.
Further lectures concerning programmable Microcontrollers shall follow.
Plan next week: 90 Minutes, Hello-Parade, Gripper, lecture on micro:bit®
Teacher Dz is coaching teams. Vo is assisting with Laptop.
Feedback participants: “Spontaneous single person working disturbs team´s
success.” Thumbs-Feedback: 1x “double up”, 4x “up”, 1x “3/4”, 1x “½”, 1 “down”
Feedback teacher: Teams are working purposefully and focussed.
“Compliment for attention and discipline during differenciated projects.
Teachers shall save clear structures.”
ICT+ROBOTICs+ETHICs
Choice of Educational Material and Subjects
in Non Formal Learning Environment (elective subjects and courses)
related to the level of intellectual development of students
Aktivitäts-/ Arbeitsbericht
Aktionsnachmittag für Aktivitäten
im Programm ERASMUS+
Donnerstag, 19.09.2019, 14:00 - 15:40, Raum 52
Teilnehmer*innen: Ti, Ma, Se, Vi, Ad, Lu, Ak, Ag, Dz, Vo
Organisation
Flexible Arbeitszeiten, Publikationserlaubnis,
Verfahren des Schüleraustauschs wird im Elternabend
19:00 - 21:00 abgesprochen.
Berichtspflichten
Teams ergänzen Arbeitsberichte der Vorwochen.
Vo berichtet vom Bus ohne Fahrer in Bad Birnbach.
Programmieren des Roboterfahrzeugs
Computer starten, Anschlusskabel setzen
In der Software unter LEGO®-MINDSTORMS EV3® by LabVIEW®
programmieren die Teams ihre Fahrzeuge für den Ampelstopp.
Zur Schonung der Steckverbindung dient am BrainBrick ein permanent
eingestecktes 90°-Winkelkabel.
Ein Roboter begrüßt die Teilnehmer: “Hallo, Ti!”, “Hallo, Vi!”, “Hallo, Ad!”, “Hallo,
Lu!” ... “Hallo, Herr Vogt!”, Hallo, Frau Dzeik!”
Die Teams bearbeiten folgende Aufgaben:
- Ampel ROT; Roboterfahrzeug stoppt
- … reagiert auf GELB mit Motorengeräusch.
- … fährt bei GRÜN weiter.
- Eine Schleife ist erforderlich, sonst endet das
Programm nach jedem Stopp.
Differenzierend erproben Schüler die Einbindung von Sounddateien.
Sie stellen fest, dass die Schulrechner dazu nicht geeignet sind. Se importiert mit
Herrn Vogts privatem LAPTOP gesprochenen Text. Er ist jedoch nicht ganz
zufrieden, denn er wollte Musik aus dem INTERNET einbinden.
Zum Fertigroboter COZMO® von ANKI erarbeitet Ag einen Kurzvortrag mit
Demonstration. Er lässt COZMO® Teilbarkeitsregeln aufsagen. Mehr Infos hier.
Weitere Kurzreferate über programmierbare Mikrocontroller sind beabsichtigt.
Plan Folgewoche: 90 Minuten, Grußparade, Greifhebel, Referat zu micro:bit®
Lehrkraft Dz betreut die Teams. Vo assistiert einem Team mit seinem Laptop.
Feedback Teilnehmer: “Spontane Einzelarbeit stört den Erfolg des Teams.”
Daumenfeedback: 1x “doppelt hoch”, 4x “hoch!”, 1x “3/4”, 1x “½”, 1 “runter”
Feedback Lehrkräfte: Die Teams arbeiten zielstrebig und konzentriert.
“Kompliment für Konzentration und Disziplin bei differenzierten Projekten.
Lehrkräfte werden auf klare Struktur achten.”
Holstentor-
Gemeinschaftsschule
mit Ganztagsangebot
2023 04 03 1622
ICT+ROBOTICs+ETHICs
Inhalte, Methoden, Systeme, Materialien
in nonformaler Lernumgebung (frei wählbare AGn oder Kurse)
differenziert nach Entwicklungsstand der SchülerInnen
Program TrafficLight.ev3 for Download;
LEGO®-MINDSTORMS EV3® by LabVIEW® necessary / nötig!
Viruscheck after download! Programm nach Download auf Viren prüfen!
Szkoły Okrętowe i Techniczne